Iedere organisatie heeft een doelgroep. Maar weten ze eigenlijk wel wie de doelgroep precies is? Zo is de doelgroep vaak te breed en niet specifiek genoeg. Het nadeel hiervan is dat je eigenlijk niet de juiste groep mensen aanspreekt met je boodschap. Zorg er daarom voor dat je je doelgroep wél specifiek in kaart brengt! Maar hoe doe je dit nu precies? Wij geven je in dit artikel graag een paar tips over hoe je inzicht krijgt in je doelgroep!
Doe een doelgroeponderzoekHet eerste belangrijke punt dat we willen benoemen is dat je onderzoek gaat doen naar je doelgroep. Dit is een onderzoek waarbij je op zoek gaat naar feiten over de doelgroep. Dus geen aannames. Maar waarom doe je dit? Het zit eigenlijk zo: hoe realistischer en gedetailleerder je doelgroep is, hoe beter je deze mensen kunt gaan bereiken. In de praktijk kan het nog best lastig zijn om inzicht te krijgen in je doelgroep.
Maak een personaEen handig hulpmiddeltje om een beter beeld te krijgen van de doelgroep, is door het maken van een persona. Dit betekent dat je als het ware een klant gaat schetsen. Noteer dus alle feiten en eigenschappen van een persoon bij jou uit de doelgroep, uiteraard is dit fictief. Bij elk moment dat je contact wil zoeken met de doelgroep en jouw boodschap wil vertellen, kun je deze persona in je achterhoofd houden. Dit is een erg effectieve manier om je in te leven in de doelgroep.
Waar is je doelgroep te vinden?Voordat je enthousiast al je campagnes online gaat zetten en jezelf gaat promoten, is het belangrijk dat je weet waar je doelgroep precies te vinden is. Is dit op social media? Of zoeken zij naar bepaalde zoekwoorden op het internet en vergelijken ze jouw website met die van concurrenten? Als je dit weet, kun je hier vervolgens je online marketing op inrichten.
Gegevens van je doelgroepVerder heb je waarschijnlijk een klantenbestand opgebouwd. Noteer dan dus ook van al je huidige klanten hun gegevens. Dit kun je doen in een cdp, wat staat voor Customer Data Platform. Hierin worden alle externe en interne klantgegevens genoteerd. Denk bijvoorbeeld maar aan alle telefonische contactmomenten of winkelbezoekers en inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Op deze manier krijg je als organisatie dus een beter beeld over de klant en hun behoeftes. Dit is een data-gedreven aanpak die veel organisaties gebruiken. |
https://dbf.nl/kenniscentrum/wat-is-een-customer-data-platform-cdp/ |