Wat is Black Friday? Black Friday- en retailuitgaven Winkeliers bieden ook aanzienlijke kortingen op artikelen met een groot ticket en best verkopende merken tv’s, slimme apparaten en andere elektronica, waardoor klanten worden gelokt in de hoop dat ze, eenmaal binnen, goederen met een hogere marge zullen kopen. De inhoud van Black Friday-advertenties wordt vaak zo lang verwacht dat retailers er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze niet van tevoren publiekelijk uitlekken. Consumenten winkelen vaak op Black Friday in 2021 voor de meest trendy items, wat kan leiden tot stormloop en geweld als er geen adequate beveiliging is. De evolutie van Black Friday Dat zou in de jaren 2000 zijn toen Black Friday officieel werd uitgeroepen tot de grootste winkeldag van het jaar. Tot dan toe was die titel naar de zaterdag voor kerstmis gegaan. Maar toen steeds meer retailers de verkoop na Thanksgiving begonnen aan te prijzen en de Black Friday-kortingen steeds dieper werden, konden Amerikaanse consumenten de aantrekkingskracht van deze magische winkeldag niet langer weerstaan. Tegenwoordig wordt Black Friday een steeds langduriger evenement: een Black Weekend. In 2013 kondigde Target aan dat het zijn deuren niet op vrijdagochtend zou openen, maar op Thanksgiving-avond zou gaan verkopen. Dat veroorzaakte een razernij bij andere grote retailers: Best Buy, Kmart en Walmart volgden snel. |