I Web Plaza
Image default
Aanbiedingen

Black friday 2021 deals

Wat is Black Friday?
Black Friday verwijst naar de dag na de Amerikaanse Thanksgiving-vakantie, die van oudsher ook een feestdag is voor veel werknemers. Het is meestal een dag vol speciale winkelaanbiedingen en hoge kortingen en wordt beschouwd als het begin van het kerstinkopenseizoen. In de geschiedenis was Black Friday een catastrofe op de aandelenmarkt die plaatsvond op 24 september 1869. Op die dag, na een periode van ongebreidelde speculatie, kelderde de goudprijs en stortten de markten in.

Black Friday- en retailuitgaven
Retailers kunnen een heel jaar besteden aan het plannen van hun Black Friday-verkopen. Ze gebruiken de dag als een kans om bodemprijzen aan te bieden voor overtollige voorraad en om doorbusters en kortingen aan te bieden op seizoensartikelen, zoals kerstversieringen en typische kerstcadeaus.

Winkeliers bieden ook aanzienlijke kortingen op artikelen met een groot ticket en best verkopende merken tv’s, slimme apparaten en andere elektronica, waardoor klanten worden gelokt in de hoop dat ze, eenmaal binnen, goederen met een hogere marge zullen kopen. De inhoud van Black Friday-advertenties wordt vaak zo lang verwacht dat retailers er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze niet van tevoren publiekelijk uitlekken.

Consumenten winkelen vaak op Black Friday in 2021 voor de meest trendy items, wat kan leiden tot stormloop en geweld als er geen adequate beveiliging is.

De evolutie van Black Friday
Ergens onderweg maakte Black Friday de grote sprong van overvolle straten en overvolle winkels naar koortsige shoppers die vechten om parkeerplaatsen en met elkaar spartelend over de laatste Tickle Me Elmo. Wanneer werd Black Friday het waanzinnige, over-the-top shopping-evenement dat het vandaag de dag is?

Dat zou in de jaren 2000 zijn toen Black Friday officieel werd uitgeroepen tot de grootste winkeldag van het jaar. Tot dan toe was die titel naar de zaterdag voor kerstmis gegaan. Maar toen steeds meer retailers de verkoop na Thanksgiving begonnen aan te prijzen en de Black Friday-kortingen steeds dieper werden, konden Amerikaanse consumenten de aantrekkingskracht van deze magische winkeldag niet langer weerstaan.

Tegenwoordig wordt Black Friday een steeds langduriger evenement: een Black Weekend. In 2013 kondigde Target aan dat het zijn deuren niet op vrijdagochtend zou openen, maar op Thanksgiving-avond zou gaan verkopen. Dat veroorzaakte een razernij bij andere grote retailers: Best Buy, Kmart en Walmart volgden snel.