Wat is social media precies?Social media is een verzamelnaam oor alle online diensten, applicaties en services die interactie tussen de gebruikers mogelijk maakt. Gebruikers hebben binnen social media de mogelijkheid om 1 op 1 de dialoog aan te gaan. Deze mogelijkheid van social media heeft ervoor gezorgd dat iedereen tegenwoordig de rol van producent op zich kan nemen, en zo verschillende informatie kan produceren. Vroeger waren alleen grote uitgeverijen in staat om informatie vast te leggen en te verspreiden maar door de komst van social media zijn dus alle gebruikers in staat om zelf informatie te creëren. Social media bevatten systemen die een-op-eeninteracties ondersteunen, maar ook systemen die interacties van een vaan velen of van velen naar velen ondersteunen. Waarom bestaat social media en hoe wordt het gebruikt?Om als merk in te spelen op de wensen en behoeften van de consument is het belangrijk om te weten wat de consument drijft om social media te gebruiken. Het gebruik van social media is actief en doel gedreven, gebaseerd op de behoeften van de gebruiker. De gebruikers van social media zijn opgedeeld in drie verschillende typen:
Bij het consumeren vergt de minste activiteit van de gebruiker en bestaat bijvoorbeeld uit het bekijken van foto’s, zonder dat men daarbij zelf informatie bijdraagt. Gebruikers binnen het type bijdragen zijn de gebruikers die reageren op artikelen, foto’s etc. Gebruikers binnen het type creëren zijn de actieve gebruikers van merk gerelateerde informatie, denk hierbij aan artikelen, foto’s etc. Social media inzetten op drie niveausEen belangrijke vraag binnen online marketing is hoe bedrijven social media kunnen inzetten om gebruikers typen te kunnen observeren, bereiken en activeren. Over het algemeen kunnen drie verschillende niveaus worden onderscheden waarop bedrijven social media inzetten:
|
https://www.teamnijhuis.nl/ |